51. Models i rituals d’enterrament a l’època romana
(CS, ESO, Cicles Formatius i Bat)
A partir dels exemples que tenim a les nostres contrades, podrem realitzar un recorregut pels diferents tipus d’enterrament segons les creences i la situació social i econòmica. Alhora recrearem tot el ritual que s’emprava per tal que el difunt descansés en pau i no molestés els familiars i els ciutadans.
Objectius
- Comprendre la tipologia dels enterraments romans.
- Identificar els diferents passos del ritual funerari.
- Conèixer les principals restes necrològiques de la zona.
Àmbit curricular:
- Coneixement del medi natural i social.
- Ciències socials. Cultura clàssica. Tecnologia. Llengua.
Lloc on es realitza:
- Al Cda.
Nivell educatiu:
- Cicle Superior d’Educació Primària, ESO, Cicles Formatius i Batxillerat.
Estacionalitat:
- Tot el curs escolar.
Activitat:
Tipus:
- Taller.
Descripció:
- A partir d’un material teòric sobre els rituals dels enterraments amb un power point, els alumnes poden analitzar diferents propostes que exemplifiquen aquest fet tan habitual en l’època romana.
- A continuació, els alumnes treballaran de manera pràctica amb les nombroses maquetes que compta el CdA sobre les tipologies d’enterrament i extrauran les conclusions, a partir de les observacions i les anàlisis realitzades.
Material:
- Un dossier escrit per a cada alumne/a.
- Maquetes sobre les diferents tipologies, tant d’inhumació com d’incineració: urnes en diferents materials, columbaris, taüts, enterraments amb murets, làpides….
Durada:
- 1 matí o una tarda.
Desplaçament:
- Autobús propi del centre fins al CdA..
Observacions:
- S’aconsella la visita a la necrópolis, o a qualsevol altre edifici funerari de la zona.