44. Vine, al port i aprendràs la mar!
(CS, ESO i Cicles Formatius)
Estudi del mar des de diversos aspectes: comercials, pesquers i com a via de comunicació. Es fa un recorregut pel port i es recullen diversos elements per al treball de laboratori i per a l´anàlisi in situ: la mesura de la temperatura a diferents nivells de profunditat, el calat, la transparència, etc. Cada alumne rep dos quaderns: un amb les activitats prèvies i posteriors i un altre amb les de camp.
Objectius
- Conèixer el mar des de diversos aspectes: biològics, comercials, pesquers, i com a via de comunicació.
- Conèixer el port de Tarragona, les seves característiques i la seva influència i dependència en relació amb la ciutat i el seu territori.
- Utilitzar aparells senzills per determinar les característiques d’aquest indret i estudiar alguns dels seus elements (microscopis, anemòmetres, termòmetres, xarxes, etc)
Àmbit curricular:
- Coneixement del medi social i cultural.
Lloc on es realitza:
- Port de Tarragona: Museu del Port, zones comercials i de pesca.
Nivell educatiu:
- Cicle Superior d’Educació Primària , ESO i Cicles Formatius.
Estacionalitat:
- Tot el curs escolar.
Activitat:
Tipus:
- Treball de camp
Descripció:
- L’activitat s’inicia amb un taller on treballaran de manera col·lectiva les xarxes tròfiques i els sistemes de pesca d’arrossegament i d’encerclament. Unes propostes de treball per racons, els permetrà l’anàlisi de diversos aspectes del port a més de la identificació, amb l’ajut de microscopis, de zooplanton i fitoplanton. Així mateix, un recorregut en barca ens permetrà observar les seves característiques: dàrsenes, molls, sistemes de càrrega, productes, vaixells ancorats, etc. Realitzaran diferents mesures com el calat, la transparència, la direcció i la velocitat del vent i la temperatura de les aigües marines a diferents fondàries, etc. A la tarda, proposem una visita a la llotja per a l´observació de l’arribada i subhasta del peix.
Material:
- Quaderns de treball, materials manipulables en el taller del port, armilles salvavides, anemòmetre, termòmetre d’aigua salada, xarxes.
Durada:
- Un matí.
Desplaçament:
- A peu i amb barca
Observacions
- Organitzar la classe en cinc grups de treball.
- Aquesta activitat es realitza en col·laboració amb l’Autoritat Portuària de Tarragona.